Prezentujemy podstawowe informacje dotyczące poszczególnych tytułów, wydawnictw oraz wskazujemy dodatkowe źródła informacji o opisywanych gazetach. Przybliżamy rynek prasy w Polsce. Wskazujemy gdzie szukać informacji o poszczególnych publikacjach.
Naszym celem jest promocja prasy w Polsce, nie tylko w standardowej gazetowej wersji. Rynek gazet bowiem ewoluuje. Większość dzienników i tygodników posiada swoje e-wydania w Internecie. Zapraszamy do korzystania z naszego serwisu.
W witrynie znajdą Państwo również informacje o firmach i instytucjach zajmujących się promocją, nadzorem i kontrolą rynku prasy w Polsce. Informacje pochodzące z tych źródeł są rzetelnymi danymi ułatwiającymi m.in. planowanie kampanii marketingowych przy wykorzystaniu prasy.
Dzienniki opiniotwórcze
Dzienniki opiniotwórcze wydawane w Polsce traktują w większości przypadków o tematach społecznych, polityce, ekonomi i gospodarce. Według danych z lipca 2012 r. najpopularniejsze ze względu na nakład są:
Gazeta Wyborcza (243 926 egz.)
Rzeczpospolita (104 003 egz.)
Nasz Dziennik (ok. 100 000 egz. – wartość szacunkowa)
Dziennik Gazeta Prawna (73 589 egz.)
Gazeta Polska Codziennie (26 616 egz.)
Dziennik Polski (25 847 egz.)
Tabloidy
W Polsce królują 2 tabloidy: Fakt i Super Express. Dłuższy staż posiada Super Express, choć to jego młodszy konkurent przewyższa go nakładem. Oba tabloidy rozpisują się na tematy plotkarskie, szukają sensacji z życia znanych gwiazd. Oba dzienniki procesowały się z osobami, o których tworzone były niepochlebne opinie na ich łamach.
Ze względu na nakład tabloidy możemy uszeregować następująco:
- Fakt (359 135 egz.)
- Super Express (153 621 egz.)
Dzienniki ekonomiczne
Dzienniki ekonomiczne publikowane w Polsce poruszają tematykę inwestowania, zarządzania finansami, giełdy papierów wartościowych, biznesu oraz szeroko pojętych finansów i gospodarki. Są również źródłem informacji dotyczących poszczególnych spółek giełdowych przez co mogą pomagać w decyzjach inwestycyjnych.
W Polsce wyróżniają się 3 tytuły traktujące o finansach i zagadnieniach gospodarczych i są to:
- Dziennik Gazeta Prawna (73 589 egz.)
- Puls Biznesu (16 429 egz.)
- Polska Gazeta Giełdy (7 239 egz.)
Prym wiedzie Dziennik Gazeta Prawna, na drugim miejscu znajduje się Puls Biznesu. Im większa specjalizacja treści tym mniejszy nakład, stąd Polska Gazeta Giełdy na 3-cim miejscu w powyższym zestawieniu. Coraz większe znaczenie zyskują internetowe serwisy ekonomiczne.
Dzienniki ogłoszeniowe
Większość polskich dzienników ogłoszeniowych wydawanych jest lokalnie. Na rynku zauważalny jest ponadto trend przenoszenia treści ogłoszeń z gazet do portali internetowych. Niewątpliwie mają na to wpływ zachowania czytelników, którzy coraz częściej wyszukują i przeglądają oferty przez Internet.
Wśród wyróżniających się polskich dzienników z drobnymi ogłoszeniami można wyróżnić:
- Anonse (anonse.pl)
- Gazeta Samochodowa (admoto.pl)
Dzienniki bezpłatne
Wśród polskich gazet bezpłatnych prym wiodą dwa dzienniki dystrybuowane na ulicach dużych miast w Polsce. Są to:
- Metro (290 003 egz.)
- Echo Miasta (208 263 egz.)
Dzienniki bezpłatne skupiają się głównie na zagadnieniach lokalnych, dotyczących mieszkańców poszczególnych regionów w których są rozdawane. Gazety zawierają również lokalne ogłoszenia, które stanowią ich ofertę reklamową.
Dzienniki sportowe
Najpopularniejszy dziennik sportowy w Polsce to Przegląd Sportowy. Jest niekwestionowanym liderem wśród gazet sportowych z nakładem miesięcznym 46 909 egz. (dane z lipca 2012). Inną popularną gazetą sportową jest dziennik Sport (nakład 6 836 egz.) wydawnictwa Ringier Axel Springier Polska Sp. z o.o.
Dzienniki sportowe informują o poczynaniach polskich sportowców, rozgrywkach w poszczególnych ligach polskich i wydarzeniach ze świata sportu.